Tänases Terevisioonis reklaamiti head muusikat, aitaks omalt pooltki kontserti tutvustada: Mustpeade majas esineb Tallinna kammerorkester, dirigent meie Kaspar Mänd, solist serblane Momir Novakovic (akordion), kavas ka Sofia Gubaidulina „Fachwerk“ akordionile, keelpillidele ja löökpillidele.
„Kontserdil kõlav Sofia Gubaidulina teos „Fachwerk“ on üks ulatuslikumaid akordionile ja orkestrile kirjutatud teoseid sel sajandil, mis kasutab ära kõik selle esituskoosseisu võimalused. „Fachwerk“ on poeetiline, jõuline ja isegi hüpnotiseeriv. Nagu teose pealkiri viitab, on helilooja selle loomisel saanud inspiratsiooni Kesk-Euroopas keskajast kuni 20. sajandi alguseni kasutusel olnud puitmajade konstruktsioonist,“ seisab kava tutvustuses.
Sofia Gubaidulina on erakordselt andekas helilooja, kes on pälvinud suure tunnustuse ka Eestis – näiteks 11. detsembril 2011. a. toimus Estonia kontserdisaalis tema 80. juubeli tähistamine autorikontserdiga, ERSO-t juhatas Andres Mustonen.
Krimmi annekteerimiseni oli jäänud vähem kui 3 aastat. Nüüd on Mustonen Eestis osaliselt tühistatud selle eest, et esines fašistlikul Venemaal, aga Venemaa agressiooni maniakaalselt õigustanud Gubaidullina on siin endiselt au sees.
Imelapseks peetaval Gubaidullinal on erinevalt Mustonenist, kes lihtsalt mängis „vales pulmas“, märkimisväärne poliitiline platvorm.
Pärast Krimmi sündmusi andis ta Saksamaal elanud Venemaa kodanikuna suure intervjuu Saksamaa „vene maailma“ väljaandele „Russkoje pole“, kus mõlema käega toetas Venemaa agressiooni, valetades lausa kuritegelikult, et ukrainlased tahtsid tappa „kõik venelased, kommunistid, kõik juudid“.
„Venemaa igal juhul asub eranditult kaitsepositsioonil. Ta lihtsalt ei saa mitte osaleda. Vene inimene lihtsalt ei saa mitte minna ja mitte aidata vene elanikkonda Ukrainas, sest neid ähvardab hävitamine… Suletakse silmad silmnähtavatele asjadele: et vene elanikkonnale Ukrainas kohe alguses ehk veebruaris kuulutati hävitamise doktriin, ja see on fakt. Nii Krimmis kui Odessas, Ida-Ukrainas on see doktriin. Muidugi ei ole Ukraina tervenisti selline, kuid väga tugev on natsionalistlik grupp, ja nad kuulutasid välja doktriini: hävitada kõik venelased, kommunistid, kõik juudid. Valusalt tuttav leksika… Ja see ei jäänud leksikaks, olid ka teod. Muidugi venelased ehmusid ja hakkasid ennast kaitsma. Ja muidugi ei suudaks nad ennast kaitsta, kui ei oleks vene toetust Venemaalt… Mul on kahju Euroopast, kes ennast praegu ise hävitab. Mul on kahju, et Euroopa pärast seda, kui Ukraina pakkus ennast, oma riiki kohaks uuele maailmasõjale, et Euroopa järgnes talle ja andis platsdarmi uueks maailmasõjaks… Praegu on selline mulje, et nad hävitasid iseennast… Ehk eurooplased ise vastandasid äkki lääne väärtustele mingisuguseid teisi väärtusi, kuid missuguseid? Agressiivseid.“
Need tsitaadid kahvatuvad võrreldes surmatoova impeeriumi muusikust advokaadi ukrainlaste genotsiidi õigustava kirgliku terviktekstiga, millega saab tutvuda siin
Jah, andekas helilooja, aga see on sümboolne, et tema muusikat mängib sama andunult venemeelse Serbia esindaja. Ja venelastel on selline kõnekäänd, et kui kraapida venelast korralikult, tuleb alt nähtavale tatarlane.
Tere tulemast Mustpeade majja.
Ivan Makarov
MEEDIAVALVUR: isegi Vene saatkonna puhul on lausa uskumatu, millega see tegeleb